راهنمای نصب سرور

برای نصب سرور یک فایل ISO در اختیار شما قرار داده شده است. این فایل ISO در واقع یک نسخه خاص‌منظوره از سیستم عامل Ubuntu Server می‌باشد. شما می‌توانید آن را بر روی یک سرور فیزیکی یا ماشین مجازی نصب نمایید. توجه داشته باشید که برای نصب این سامانه رایانه شما باید دارای حداقل نیازمندی‌های زیر باشد:

 

CPU: dual core (2.0 GHz)

RAM: 4 GB

HDD: 128 GB (SSD is recommended)

 

همچنین توجه داشته باشید که به ازای هر ضدویروس باید حداقل دارای 3 گیگابایت حافظه اصلی و یک هسته CPU دیگر داشته باشید.

نصب سیستم عامل نیازی به توضیح خاصی ندارد، کافیست فایل ISO را بر روی CD یا USB (مثلا با استفاده از Rufus) قرار داده و دستگاه را با استفاده از آن بوت نمایید. سپس مراحل نصب را انجام دهید. تنظیمات خاصی در هنگام نصب وجود ندارد. تنها نام Host رایانه را در هنگام نصب در پنجره‌ای همانند شکل زیر باید تعیین نمایید.

 

 

بعد از اتمام نصب سیستم عامل باید با پنجره‌ای همانند شکل زیر روبرو شوید.

 

 

بعد از اتمام نصب باید یک سری تنظیمات اولیه در سامانه انجام دهید. این تنظیمات به ترتیب در ادامه ارائه شده است.

 

ثبت مجوز

سایبرنو یک شماره سریال در اختیار شما قرار داده شده است. شما باید این شماره سریال را در سامانه ثبت کنید تا قادر به استفاده از سامانه باشید. برای این کار ابتدا وارد مستندات API شوید (به جای 127.0.0.1 آدرس سرور سامانه در سازمان خود را وارد کنید):

https://127.0.0.1/docs/index.html

سپس ابتدا به سیستم با نام کاربری و رمز عبور پیشفرض لاگین کرده تا یک توکن دریافت کنید و سپس با استفاده از تابع “ثبت شماره سریال” اقدام به ثبت شماره سریال خود در سامانه نمایید. (همانند شکل زیر)

 

 نکته: دقت داشته باشید که در هنگام ثبت شماره سریال سرور باید دسترسی به اینترنت داشته باشد

 

نصب و بروزرسانی ضدویروس‌ها

بعد از ثبت شماره سریال باید اقدام به نصب و بروزرسانی ضدویروس‌ها نمایید. اینکه امکان نصب چه ضدویروس‌هایی دارید بستگی به مجوزهای دسترسی شماره سریال شما دارد. برای نصب و بروزرسانی ضدویروس‌ها ابتدا با تابع “بروزرسانی لیست ضدویروس‌ها” بررسی کنید که به چه ضدویروس‌هایی دسترسی دارید. به عنوان مثال در شکل زیر مشاهده می‌کنید که شما به ضدویروس‌های escan و eset دسترسی دارید.

 

 

حال باید اقدام به نصب و بروزرسانی این دو ضدویروس نمایید. برای این کار ابتدا تابع “شروع بروزرسانی ضدویروس” را فراخوانی کنید تا عملیات نصب و بروزرسانی ضدویروس آغاز گردد. عملیات نصب و بروزرسانی نیاز به دانلود ضدویروس از طریق اینترنت دارد و ممکن است زمان ببرد. هر ضدویروس ممکن است حدود ۲ گیگابایت حجم داشته باشد، بنابراین سرعت اینترنت شما در دانلود سریعتر ضدویروس‌ها تاثیرگذار است. شما می‌توانید با اجرای متوالی تابع “بررسی وضعیت بروزرسانی” ببینید چند درصد از عملیات بروزرسانی ضدویروس انجام شده است. همچنین با استفاده از تابع “توقف بروزرسانی ضدویروس” می‌توانید اقدام به توقف روال بروزرسانی نمایید.

نکته: ضدویروس‌های مبتنی بر VMWare توسط سرور ما بروزرسانی نمی‌گردند، بلکه شما باید به طور دستی آن‌ها را در داخل ماشین مجازی بروزرسانی کنید.

 

تنظیمات پست الکترونیکی

شما باید تنظیمات پست الکترونیکی را اعمال نمایید، تا امکان ثبت نام برای کاربران جدید وجود داشته باشد. تنظیمات پویشگر چندموتوره در درون یک فایل JSON در مسیر زیر قرار دارد. شما می‌توانید با تغییر در محتوای این فایل در عملکرد سامانه تغییر ایجاد کنید. شما باید تنظیمات Mail Server خود در فیلد mail این فایل قرار دهید.

 opt/manager/configs/configs.json/

 سپس در فیلد my_domain آدرس دامنه سرور در سازمان خود و در بخش my_ip فیلد lan‌ آدرس IP سرور را وارد نمایید.

در انتها اقدام به راه‌اندازی دوباره سرویس Multiscanner نمایید:

sudo systemctl restart multiscanner.service

 

چنانچه Mail Server به درستی تنظیم شده باشد، باید در هنگام فراموشی رمز عبور توسط کاربر یا ثبت‌نام کاربر جدید یک پست الکترونیکی به آن کاربر ارسال گردد.

 

تنظیمات امنیتی بعد از نصب

بعد از نصب توصیه می‌گردد تنظیمات امنیتی زیر را انجام دهید:

  1. تعویض کلید رمزگذاری اطلاعات کاربران: فیلد secret موجود در فایل تنظیمات سامانه (json) را تغییر داده و برابر مقدار دلخواه خود (ترجیحا یک عبارت طولانی) نمایید. بعد از تغییر این فیلد باید یک بار پایگاه داده در مسیر زیر را پاک کرده:

opt/manager/database/

و سپس سرویس MultiScanner را دوباره راه‌اندازی کنید:

sudo systemctl restart multiscanner.service

  1. تغییر رمز عبور پیشفرض مدیر سامانه: رمزعبور پیشفرض مدیر سامانه همانطور که گفته شد برابر adminadmin است، توصیه می‌شود این رمز عبور را در اولین فرصت تغییر دهید.
  2. تغییر رمز عبور سیستم عامل: همانطور که گفته شد حساب کاربری مدیر سیستم عامل عبارت multiscanner و رمز عبور آن 1 می‌باشد. در اولین فرصت با اجرای دستور passwd نسبت به تغییر این رمز عبور و انتخاب یک رمز عبور طولانی اقدام نمایید.
  3. تغییر گواهینامه HTTPS: گواهینامه HTTPS سامانه در ابتدا یک گواهی پیشفرض و به صورت Self-Signed می‌باشد، ترجیحا گواهینامه و کلید اختصاصی HTTPS سازمان خود را جایگزین فایل‌های پیشفرض در پوشه certs نمایید. همچنین توصیه می‌گردد دسترسی به فایل key را تنها محدود به کاربر root نمایید.

نمی‌توانید پاسخی پیدا کنید؟ آیا به دنبال مقاله خاصی هستید که در سؤالات عمومی قرار دارد؟ فقط پوشه ها و دسته بندی های مختلف مربوطه را مرور کنید و سپس مقاله مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت مهندسی دنیای فناوری امن ویرا می‌باشد.