سوالات متداول مدیر سامانه

۱- چگونه آدرس پست الکترونیکی پیشفرض مدیر سامانه را تغییر دهیم؟

برای تغییر پست الکترونیکی پیشفرض مدیر (info@cyberno.ir) باید به طور مستقیم در پایگاه داده سامانه تغییر ایجاد نمایید.

 

۲- چگونه رمز عبور خود را تغییر دهیم؟

برای تغییر رمز عبور مدیر سامانه می‌توانید از تابع “تغییر رمز عبور” در بخش API‌ استفاده نمایید.

 

۳- تفاوت ضد ویروس‌های مبتنی بر داکر با ضدویروس‌های مبتنی بر VMWare چیست؟

ضدویروس‌هایی که بر بستر داکر ارائه می‌گردد به نسبت ضدویروس‌های VMWare دارای مزیت‌های زیر هستند:

  1. سرعت بالاتر در پویش فایل
  2. بروزرسانی ضدویروس از طرف سایبرنو انجام می‌گیرد و امکان ایجاد مشکل در سامانه بعد از بروزرسانی ضدویروس وجود ندارد.
  3. مصرف کمتر منابع سخت‌افزاری

ضدویروس‌هایی که نمی‌توان آن‌ها را بر بستر داکر ارائه داد، به صورت ماشین مجازی بر روی VMWare ESXi نصب شده و از راه دور با سرور اصلی سامانه پویشگر چندموتوره ارتباط دارند. بدیهی است که در این حالت سرعت پویش فایل به علت نیاز به انتقال فایل بین سرور اصلی و ماشین مجازی تا حدی کمتر خواهد بود.

 

۴- در صورت بروز خطای عدم اجرای رابط کاربری چکار کنیم؟

چنانچه در هنگام اجرای رابط کاربری تحت وب با خطا مواجه شدید، ابتدا بررسی کنید که آیا سرویس داکر در داخل سرور اجرا شده است یا خیر؟ برای این کار دستور زیر را اجرا کنید. چنانچه خطایی در اجرای دستور زیر مشاهده می‌کنید، یعنی سرویس داکر اجرا نشده است.

sudo docker ps -a

سپس وضعیت سرویس پویشگر چندموتوره را با اجرای دستور زیر بررسی کنید:

sudo systemctl status multiscanner.service

 

چنانچه سرویس در حال اجرا نمی‌باشد، با دستور زیر آن را دوباره اجرا نمایید:

sudo systemctl restart multiscanner.service

 

همچنین بررسی کنید که آیا خطایی در سرویس multiscanner رخ داده است، یا خیر؟

sudo journalctl -u multiscanner.service -b -f

 

۵- در صورت بروز خطای عدم عملکرد درست یک ضد ویروس مبتنی بر داکر چکار کنیم؟

چنانچه ضدویروسی در پویشگر چندموتوره به درستی عمل نمی‌کند، باید بررسی کنید که آیا مشکلی دارد یا خیر؟ ابتدا به بخش مستند API سامانه بروید.

سپس با استفاده از API سامانه (بخش داکر، زیربخش “اجرای داکر ضدویروس”) اقدام به اجرای آن ضدویروس نمایید. در بخش name نام ضدویروس را با حروف کوچک وارد کنید. (مثلا fsecure)

بعد از آن بررسی کنید که آیا داکر ضدویروس به درستی اجرا شده است و آیا در درون داکر خطایی رخ داده است یا خیر؟ (به جای av_name نام ضدویروس را وارد نمایید.)

sudo docker logs -f av_name

 

همچنین بررسی کنید که آیا ضدویروس می‌تواند بدافزارهای تستی را به درستی شناسایی نماید؟ برای اجرای تست به صورت دستی دستور زیر را وارد کنید:

sudo docker exec -it av_name python3 /root/test.py

 

در خروجی باید حداقل ۱ و حداکثر ۱۷ بدافزار شناسایی شده باشد. (جهت انجام عملیات تست دسترسی به اینترنت لازم است.)

چنانچه ضدویروس به درستی عمل نمی‌کند، ابتدا آن را از طریق API متوقف کرده و یک بار بروزرسانی نمایید. ترجیحا قبل از بروزرسانی فایل داکر آن ضدویروس را نیز که در مسیر زیر ذخیره شده است، حذف نمایید.

opt/manager/dockers/

 

چنانچه باز هم در این مورد مشکلی داشتید، با پشتیبانی سایبرنو تماس بگیرید.

 

۶- در صورت بروز خطای عدم عملکرد درست یک ضد ویروس مبتنی بر VMWare چکار کنیم؟

ابتدا بررسی کنید که آیا ماشین مجازی آن ضدویروس در حال اجرا می‌باشد؟ آیا ضدویروس در حال اجرا است و درست مطابق تنظیمات موجود در مستندات تنظیم شده است یا خیر؟ همچنین بررسی کنید که آیا نرم‌افزار Wrapper در درون ماشین مجازی اجرا شده است یا خیر؟ اگر اجرا نشده است، دوباره آن را اجرا نمایید. علاوه بر آن از مسدود نبودن ارتباط بین ماشین مجازی ضدویروس و سرور اصلی سامانه پویشگر چندموتوره توسط دیواره‌های آتش اطمینان حاصل کنید.

چنانچه باز هم در این مورد مشکلی داشتید، با پشتیبانی سایبرنو تماس بگیرید.

 

۷- در صورت طولانی شدن عملیات در هنگام شروع پویش چکار کنیم؟

در هنگام شروع پویش با توجه به اینکه نیاز به شمارش تعداد فایل‌ها، بررسی نوع آن‌ها و استخراج محتوای آن‌ها در صورت نیاز وجود دارد، ممکن است عملیات شروع پویش کمی زمانبر باشد. این موضوع مخصوصا در سرورهای قدیمی و سرعت پایین یا زمانی که قصد پویش تعداد زیادی فایل دارید، رخ می‌دهد.

چنانچه بعد از گذشت مدتی طولانی باز هم عملیات پویش شروع نشد، خودتان به صورت دستی عملیات پویش را با استفاده از API شروع کنید. برای این کار ابتدا وارد بخش مستندات API شوید.

سپس در بخش “پویش”، از تابع “کارهای اولیه عملیات پویش از راه دور” استفاده نمایید.

حال مدتی صبر کرده تا اجرای API‌ به اتمام برسد. سپس خروجی را بررسی کنید تا ببینید آیا خطایی رخ داده است یا خیر؟ همچنین با اجرای دستور زیر لاگ‌های سرویس پویشگر چندموتوره را بررسی کنید:

sudo journalctl -u multiscanner.service -b -f

نمی‌توانید پاسخی پیدا کنید؟ آیا به دنبال مقاله خاصی هستید که در سؤالات عمومی قرار دارد؟ فقط پوشه ها و دسته بندی های مختلف مربوطه را مرور کنید و سپس مقاله مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت مهندسی دنیای فناوری امن ویرا می‌باشد.