تنظیمات پیشرفته

در این بخش به ارائه آموزش انجام تنظیمات پیشرفته پرداخته می‌شود.

سیستم عاملی که سامانه پویشگر چند موتوره بر روی آن اجرا می‌گردد، Ubuntu Server‌ می‌باشد. بنابراین چنانچه آشنایی اولیه‌‌ای با این سیستم عامل داشته باشید، می‌توانید تنظیمات پیشرفته‌ای بر روی این سامانه انجام دهید. 

نکته: نام کاربری پیشفرض سیستم عامل multiscanner و رمز عبور برابر ۱ می‌باشد. توصیه می‌شود بعد از نصب پویشگر چندموتوره این رمز عبور را تغییر دهید. 

تنظیمات پویشگر چندموتوره در درون یک فایل JSON در opt/manager/configs/configs.json/ قرار دارد. شما می‌توانید با تغییر در محتوای این فایل در عملکرد سامانه تغییر ایجاد کنید.

توصیه می‌شود چنانچه با عملکرد این تنظیمات آشنایی ندارید، اقدام به تغییر آن نکنید. برخی از تنظیمات مهم در اینجا ارائه شده است.

  1. https: این تنظیم مشخص می‌کند که آیا می‌خواهید سرویس پویشگر چندموتوره با پروتکل HTTPS اجرا گردد یا خیر. چنانچه می‌خواهید سامانه با پروتکل HTTPS اجرا گردد، ترجیحا فایل‌های گواهینامه HTTPS پیشفرض موجود در پوشه certs را با گواهینامه HTTPS مورد استفاده در سازمان خود جا به جا کنید.
  2. port: این تنظیم مشخص می‌کند که سرویس پویشگر چندموتوره بر روی چه پورتی اجرا گردد، به طور پیشفرض این تنظیم برابر ۸۰ (یا ۴۴۳ در صورتی https برابر true باشد.) است، در صورت علاقه می‌توانید این پورت را عوض کنید. توجه داشته باشید که این پورت نباید توسط پردازش دیگری به غیر از سرویس پویشگر چندموتوره استفاده گردد.
  3. timeout: این تنظیم برای شناسایی Crash در ضدویروس‌هاست. به طور پیشفرض چنانچه ضدویروسی بعد از گذشت ۳۶۰۰ ثانیه (یک ساعت) هیچ پاسخی از خود ارسال نکند، فرض می‌شود که آن ضدویروس دچار هنگ یا خطا شده است. شما می‌توانید مقدار این پارامتر را با توجه به نیازهای خود کم یا زیاد کنید.
  4. error_tracking: سایبرنو برای بررسی خطاهایی که ممکن است در سرویس پویشگر چندموتوره رخ دهد، لاگی از خطاها را به سرور خود ارسال می‌کند، چنانچه به ارسال این لاگ‌ها به سرور سایبرنو علاقمند نیستند، می‌توانید محتوای فیلد error_tracking را پاک کنید. البته انجام این کار توصیه نمی‌شود، چرا که در این صورت چنانچه خطایی ناشناخته در سامانه رخ دهد، سایبرنو به راحتی نمی‌تواند دلیل آن را بیابد.
  5. throttle: چنانچه این تنظیم برابر true باشد، در صورتی که تعداد درخواست‌های ارسالی از سمت یک آدرس IP یا یک کاربر زیاد باشد و در واقع کاربر قصد حملات Brute-Force‌ یا DoS را داشته باشد، آنگاه دسترسی آن کاربر برای مدتی مسدود شده و با کد خطای 429 روبرو می‌گردد.
  6. my_domain: این تنظیم باید برابر آدرس دامنه‌ای باشد که سامانه پویشگر چندموتوره از طریق آن در سازمان در دسترس است.
  7. lan: این تنظیم که در بخش my_ip قرار دارد باید برابر آدرس آیپی سرور سامانه پویشگر چند موتوره باشد. چنانچه از ضدویروس‌های مبتنی بر VMWare استفاده می‌کنید، حتما باید این تنظیم را فعال نمایید.
  8. auto_activate: این تنظیم مشخص می‌کند که آیا کاربرانی که در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند باید به طور خودکار آدرس پست الکترونیکی آن‌ها تایید گردد یا خیر؟ به طور پیشفرض این مقدار برابر false‌ باشد، بنابراین به محض ثبت‌نام یک پست الکترونیکی حاوی رمز عبور به کاربر ارسال می‌گردد. ترجیحا از تغییر این مقدار خودداری کنید.
  9. ttl: این فیلد مشخص می‌کند که میزان اعتبار احراز هویت چقدر باشد. به طور پیشفرض این مقدار برابر 10080 دقیقه یا یک هفته می‌باشد. این مقدار به این معنی است که چنانچه کاربری وارد سیستم شود، تا یک هفته نیاز به ورود دوباره به سیستم ندارد. شما می‌توانید این پارامتر را با توجه به نیاز خود تغییر دهید.
  10. mail: در این بخش باید اطلاعات سرور پست الکترونیکی سازمان خود را جهت ارسال پست الکترونیکی به کاربران وارد کنید. به عنوان مثال چنانچه کاربری رمز عبور خود را فراموش کرده باشد، از طریق این سرور پست الکترونیکی فراموشی رمز عبور به وی ارسال می‌گردد.
  11. type: این بخش نوع ذخیره داده‌های سامانه را مشخص می‌کند. اگر برابر memory‌ باشد، یعنی داده‌ها در حافظه ذخیره می‌گردند. در این حالت کلیه داده‌های پویش به محض توقف سرویس پویشگر چندموتوره از بین می‌رود. چنانچه این فیلد برابر sqlite باشد، در این صورت کلیه داده‌های در یک پایگاه داده SQLite در مسیر زیر قرار می‌گیرد:

opt/manager/database/

با انجام این کار شما لاگی از کلیه پویش‌های انجام‌شده توسط این نسخه از پویشگر چندموتوره برای همیشه را در اختیار خواهید داشت.

نکته: با اینکه به طور پیشفرض این سامانه از SQLite برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کند. اما امکان پشتیبانی از سایر پایگاه داده‌ها همانند PostgreSQL، MySQL، Oracle و Microsoft SQL Server وجود دارد.

بعد از اعمال تغییرات مد نظر خود باید سرویس پویشگر چندموتوره را دوباره راه‌اندازی نمایید، برای این‌کار دستور زیر را وارد کنید:

sudo systemctl restart multiscanner.service

نمی‌توانید پاسخی پیدا کنید؟ آیا به دنبال مقاله خاصی هستید که در سؤالات عمومی قرار دارد؟ فقط پوشه ها و دسته بندی های مختلف مربوطه را مرور کنید و سپس مقاله مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت مهندسی دنیای فناوری امن ویرا می‌باشد.