راهنمای پنل مدیریتی

۱- صفحه اصلی

پنل مدیریتی از طریق لینک زیر قابل دسترسی است (به جای 127.0.0.1 آدرس آیپی یا دامنه سرور سامانه را قرار دهید):

https://127.0.0.1/admin

پس از ورود به پنل مدیریتی، به داشبورد این پنل هدایت می‌شوید. همانطور که در شکل زیر می‌بینید، این داشبورد بخش‌های مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

 

 

در صفحه اصلی پنل مدیریتی می‌توانید اطلاعات کلی مربوط به سامانه را مشاهده کنید. این اطلاعات شامل موارد زیر هستند:

  1. تعداد کاربران: تعداد کاربرانی که در سامانه عضو هستند و می‌توانند فایل‌ها را به سازمان وارد یا از سازمان خارج کنند.
  2. تعداد ضد بدافزار: تعداد ضدبدافزارهای نصب شده در سیستم.
  3. پویش‌های اخیر: تعداد پویش‌هایی که در یک هفته اخیر انجام شده است.
  4. تعداد بدافزار: تعداد کل بدافزارهایی که از زمان راه‌اندازی سامانه شناسایی شده است.
  5. مجموع فایل‌ها: تعداد کل فایل‌هایی که از زمان راه‌اندازی سامانه پویش شده‌اند.
  6. تعداد کل پویش‌ها: تعداد کل پویش‌هایی که از زمان راه‌اندازی سامانه انجام شده‌اند.

در سمت بالا و سمت چپ همین صفحه می‌توانید سه گزینه زیر را مشاهده کنید:

  1. راه‌اندازی مجدد: با کلیک کردن روی این گزینه، سامانه دوباره راه‌اندازی می‌شود.
  2. تنظیمات کارخانه: با کلیک کردن روی این گزینه، سامانه به تنظیمات کارخانه باز می‌گردد و کلیه تنظیمات آن از بین می‌رود.
  3. خاموش کردن: با کلیک کردن روی این گزینه، کیوسک امن سایبرنو، خاموش می‌شود.

 

۲- تنظیمات عمومی

در بخش تنظیمات عمومی می‌توانید رمز عبور پنل مدیریتی و سیستم «احراز هویت» پنل کاربری را تنظیم کنید. در همین بخش می‌توانید گزینه «پاکسازی دیسک سخت» را فعال کنید. در صورتی که این گزینه در حالت فعال قرار داشته باشد، اگر فضای اشغال‌شده دیسک سخت سامانه از یک مقدار آستانه بیشتر شود، فایل‌های قدیمی از روی دیسک سخت پاک می‌شوند تا مقدار فضای اشغال شده، از مقدار آستانه کمتر شود. مقدار آستانه نیز به صورت درصد در کادر زیر دکمه فعال‌سازی دیسک سخت قابل تنظیم است.

همچنین در این بخش امکان افزودن تصویر پس‌زمینه کیوسک وجود دارد. علاوه بر آن امکان تنظیم زمان نمایش تصویر پس‌زمینه نیز در انتهای بخش تنظیمات عمومی وجود دارد.

 

 

۳- دسترسی

در بخش دسترسی، همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، می‌توانید تنظیماتی مثل آیپی سخت‌افزاری، آدرس سرور نام دامنه، آدرس زیرشبکه، آدرس سرور نام دامنه ثانویه و آدرس درگاه شبکه را انجام دهید.

همچنین، امکان انجام تنظیمات پورت SSH و تعیین شماره پورت SSH نیز در این بخش وجود دارد. در صورتی که این پورت فعال باشد، کاربر می‌تواند به سیستم عامل سامانه دسترسی مستقیم پیدا کند.

نکته: نام کاربری پیشفرض SSH عبارت kiosk و رمز عبور آن عدد ۱ می‌باشد. توصیه می‌شود در اولین ورود اقدام به تغییر این نام کاربری و رمز عبور نمایید.

 

 

۴- خروجی

مدیریت انتقال فایل در بخش خروجی‌ها انجام می‌شود. در این بخش (شکل زیر)، می‌توان آدرس محل ذخیره فایل‌های ورودی به سازمان را برای واحدهای مختلف (مدیریت، حسابداری، بایگانی و ...) تعیین کرد. همچنین، امکان حذف یا ویرایش آدرس‌های موجود نیز در این بخش وجود دارد.

علاوه بر آن امکان افزودن فلش درایوهای متصل‌شده به دستگاه به لیست فلش درایوهای مجاز برای ورود به سازمان وجود دارد.

 

 

  1. افزودن شبکه: با کلیک کردن روی گزینه افزودن شبکه، پنجره‌ای همانند شکل زیر برای شما باز می‌شود که می‌توانید تنظیمات شبکه شامل نام، پورت، نوع سرور (FTP، SMB یا NFS)، نام سرور، مسیر ذخیره‌سازی، آیکون شبکه (از میان گزینه‌های موجود)، نام کاربری و رمز عبور را مشخص کرد (شکل زیر). 

     

     

  2. افزودن USB: در واقع در سازمان‌هایی که سرور‌های اختصاصی ندارند یا به هر دلیلی نمی‌خواهند از این پروتکل‌های FTP، SMB یا NFS استفاده کنند، می‌توان فلش‌درایوهایی با مجوز ورود به سازمان تعریف کرد. از این فلش‌ها برای انتقال فایل به درون سازمان می‌توان استفاده کرد. با کلیک کردن روی گزینه «افزودن USB»، پنجره‌ای همانند شکل زیر برای شما باز می‌شود. در این پنجره شما می‌توانید از بین فلش درایوهای متصل به دستگاه یک فلش درایو و آیکون آن را جهت مجاز بودن ورود به سازمان انتخاب کنید.

     

     

 

۵- ماژول‌ها

در بخش ماژول‌ها (شکل زیر) می‌توان هر کدام از ماژول‌های کیوسک را فعال یا غیرفعال‌سازی کرد. مدیر سامانه در این بخش می‌تواند گزینه «پاک‌سازی داده‌» را فعال و غیر فعال کند. در صورت فعال کردن این گزینه، می‌توان انواع فرمت‌های مجاز را انتخاب کرد. با کلیک کردن روی کادر «فایل‌های مجاز»، فهرستی از انواع فرمت‌ها برای مدیر سامانه باز می‌شود که با زدن تیک هر گزینه، آن فرمت به فهرست فرمت‌های مجاز افزوده می‌شود.

 

 

نکته: برخی فایل‌ها همانند PDF‌ یا DOC دارای قابلیت انجام عملیات غربال‌سازی داده هستند. چنانچه اجازه ورود این فایل‌ها به درون سازمان خود را داده‌اید، می‌توانید با فعال کردن گزینه غربال‌سازی آن فرمت ورود آن فایل‌ها به درون سازمان را محدود به غربال‌سازی آن‌ها نمایید.

گزینه قابل تنظیم بعدی در بخش ماژول‌ها، خاموش یا روشن کردن تشخیص آسیب‌پذیری است. همچنین، شما می‌توانید حداقل CVSS را نیز در این بخش، مشخص کنید.

نکته: CVSS یک سیستم امتیاز‌دهی معتبر بین‌المللی است که امتیازی بین صفر تا ۱۰ به هر آسیب‌پذیری می‌دهد و هر چه این امتیاز بالاتر باشد، آسیب‌پذیری مورد نظر، شدیدتر است. با مشخص کردن حداقل امتیاز CVSS، کیوسک امن سایبرنو، آسیب‌پذیری‌هایی که امتیازی برابر یا بیش از حداقل امتیاز تعیین شده را داشته باشند، مسدود می‌کند.

آخرین گزینه قابل تنظیم در بخش ماژول‌ها، امکان بروزرسانی و فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی ضدبدافزارهای در دسترس است (شکل زیر).

 

 

نکته: در صورتی که هر کدام از ضدویروس‌ها برای شما به صورت غیر فعال نمایش داده می‌شوند و امکان فعال‌سازی آن‌ها وجود ندارد، باید روی گزینه «بروزرسانی» کلیک کنید تا فایل آپدیت آن ضدویروس روی سیستم شما نصب شود.

نکته: در صورتی که هر کدام از ضدویروس‌ها یا قابلیت‌های پاکسازی داده یا تشخیص آسیب‌پذیری در این بخش به شما نمایش داده نمی‌شوند، مجوز خریداری شده، مجوز کاملی نیست. در واقع برای نمایش همه این قابلیت‌ها و ضدویروس‌ها باید کامل‌ترین مجوز را خریداری کنید.

 

۶- مدیریت کاربران

مدیر سامانه می‌تواند در این بخش، کاربران را به پنل کاربری اضافه یا حذف کند. علاوه بر آن امکان جستجوی کاربران و مشاهده پویش‌های انجام شده توسط آن‌ها وجود دارد. همچنین مدیر سامانه می‌تواند لیست پویش‌های انجام شده توسط هر کاربر را مشاهده نماید.

 

 

با کلیک کردن روی گزینه افزودن کاربر، پنجره‌ای همانند شکل زیر باز می‌شود. در این پنجره می‌توان اقدام به افزودن کاربر جدید به سامانه نمود. سطح دسترسی یک کاربر می‌تواند یکی از دو گزینه «معمولی» و «کارمند» باشد. کارمندان اجازه دسترسی به پنل مدیریتی و صدور جواز خروج فایل از سازمان را دارند. اما کاربر معمولی در واقع تنها به عنوان یک ارباب رجوع یا مهمان می‌تواند از سامانه استفاده کند و به پنل مدیریتی دسترسی ندارد. 

 

 

۷- آخرین پویش‌ها

مدیر سامانه می‌تواند در بخش آخرین پویش‌ها، جزئیات تمامی پویش‌های انجام‌شده توسط ماژول‌های سامانه را مشاهده کند. همانطور که در شکل زیر می‌بینید، اطلاعاتی شامل صاحب فایل، تاریخ انجام پویش، تعداد فایل‌های پویش‌شده و جزئیات پویش در این بخش قابل مشاهده هستند و امکان جستجوی پویش‌ها نیز وجود دارد. علاوه بر آن امکان نمایش جزئیات پویش و دریافت گزارش HTML یا PDF از عملیات پویش نیز وجود دارد. 

 

 

۸- مجوز

پس از خریداری و راه‌اندازی کیوسک امن در سازمان خود، باید به بخش مجوز در پنل مدیریتی مراجعه و مجوز یا همان شماره سریال فعال‌سازی محصول را وارد کنید تا این محصول برای شما فعال شود. در این بخش می‌توانید نسخه نرم‌افزار، تاریخ اتمام مجوز، نام محصول و نام پلن را مشاهده کنید.

پلن‌های مختلف محصول کیوسک امن، قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف (مثل برخورداری از ضدبدافزارهای مختلف، قابلیت پاک‌سازی داده، قابلیت تشخیص آسیب‌پذیری و...) دارند.

 

 

۹- خروج فایل

در این بخش، مدیر یا کارمند سازمان می‌تواند مجوز خروج یک یا چند فایل را بدهد. برای این کار، باید روی دکمه «افزودن خروجی» کلیک کرده و سپس در پنجره‌ای همانند شکل زیر مجوز خروج فایل را به کاربر مورد نظر بدهد.

 

نمی‌توانید پاسخی پیدا کنید؟ آیا به دنبال مقاله خاصی هستید که در سؤالات عمومی قرار دارد؟ فقط پوشه ها و دسته بندی های مختلف مربوطه را مرور کنید و سپس مقاله مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به شرکت مهندسی دنیای فناوری امن ویرا می‌باشد.